Martin Jung? Du menar väl Fingal Olsson.

Egentligen hör jag till helt fel generation för att hylla den nu bortgångne Martin Jung. Det är ett fåtal saker som jag kommer ihåg Martin Jung ifrån, men det är alla minnen av glädje. Jag kommer ihåg när jag såg Pippi på de sju haven första gången, det var nog också första gången som jag såg Martin Jung på TV eller film. Han är lysande så här kan ni se ett litet smak prov.

Men det som jag främst förknippar Martin Jung med är naturlig hans oförglömliga sketch Fingal Olsson. Han har blivit så förknippad med denna sketch att när jag för en vän skulle förklara att det var Martin Jung som var sjörövare i Pippi filmen så sa han. Martin Jung? Du menar väl Fingal Olsson?”

Martin Jung avled i hemmet torsdag den 30 september. Han somnade stilla in.

Lämna en kommentar